Monkija.net
Lokakuu 20, 2014, 07:22:26 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset:
Owned by Etelä-Savon Mönkijät Ry
Etelä-Savon Mönkijöiden Kuvagalleria on jälleen toiminnassa !
 
 
   Etusivu   Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: [1] 2  Kaikki   Siirry alas
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Vetävä metsäkärry  (Luettu 20999 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Cattimies
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 25


« : Tammikuu 05, 2007, 21:02:58 »

Haluaisin kommenteja tällaiseen visioon. Polttomoottori kärryn aisan päälle. Vaaka-akseli moottori josta remmiveto alennusvaihteelle. Remmissä kytkin samaan tapaan kuin jyrsimissä. Alennusvaihteelta "kardaaniveto" ( akseliterästä ) telille jossa kulmavaihde. Kulmavaihteelta akselit telin keinujen läpi josta hammasrattaiden ja ketjujen välityksellä veto pyörille. Kulmavaihteen ja telin keinujen väliin uraholkit/-akselit jossa "vedon vapautus" samaan tapaan kuin vaihteiston siirtohaarukka toimii. Tällä lailla ei pyörät olisi yhtä puuta kun vetoa ei tarvita. Toimisi vain eteenpäin mutta jos alennusvaihteiston toteuttaisi itse niin saisi siihen pakinkin. Tai jostain suunnanvaihtaja laatikko. Toimisiko ??
tallennettu
Polttoaineet edullisesti - - Myös Kotipizzat ja Scanburger - Ateriat
edu
ATV aktiivi
**
Poissa Poissa

Viestejä: 71



« Vastaus #1 : Tammikuu 05, 2007, 21:45:35 »

No toemii toemii, ku pikajunan vessa 30:n asteen pakkasella välillä Kirvesjärvi-Kyrpiö.
Jopa mulle, joka en tekniikasta ymmärrä enepää kun sarvikuono tähtitieteestä, toi selostus meni kerrasta kaaliin. Sotilasreppu päässä pystysin sokkona kasaan tollasen kuhan joku pilkkoo palikoita eteen.  Tongue
Oikeesti en edes tiedä kumminpäin tuollainen vekotin maastossa etenee tai pakenee, mielellään kyllä vieressä menoa todistaisin.
Pakko on jotenkin liittyä työkäyttöön kun on kerran tässä topicissa, eihän sitä nyt juttuja umpimähkään heitellä mihin sattuu. Grin
tallennettu

"I'm just farting around on the net"
Viliko
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 19



« Vastaus #2 : Tammikuu 05, 2007, 21:59:58 »

Kuulostaa ainakin halvemmalta kuin hydrauliikalla toteutettuna.


[ot] Sitten varovainen kun kuormaa täyteen ettei käy näin ups
tallennettu
Cattimies
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #3 : Tammikuu 05, 2007, 22:09:51 »

Kuulostaa ainakin halvemmalta kuin hydrauliikalla toteutettuna.


[ot] Sitten varovainen kun kuormaa täyteen ettei käy näin ups
Ton lähettämäsi linkin kuorma olisi vielä liikkunut jos kärryssä olisi ollut veto Grin
tallennettu
edu
ATV aktiivi
**
Poissa Poissa

Viestejä: 71



« Vastaus #4 : Tammikuu 05, 2007, 22:23:40 »

Nyt on sitten kaikki koettu, vierailtu ryssävoorumilla ton Vilin viideon takii. Shocked
tallennettu

"I'm just farting around on the net"
methocel
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 4


« Vastaus #5 : Tammikuu 14, 2007, 17:13:05 »

Voihan se toimia nuinkin mutta pirun paljon helpommalla vedon tekee parilla hydraulimoottorilla, okei okei maksaa ne mutta on kyllä hirmu värkkääminen jotta kaikki nuo roppeet saa kärryyn mukaan. Hiukan epäilyttää myös tuo remmin luistaminen ja kytkinsovellus kun kärryyn laitetaan vähän reilumpi kuorma ja tiukka paikka tulee.
tallennettu
Cattimies
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #6 : Tammikuu 14, 2007, 18:56:53 »

Voihan se toimia nuinkin mutta pirun paljon helpommalla vedon tekee parilla hydraulimoottorilla, okei okei maksaa ne mutta on kyllä hirmu värkkääminen jotta kaikki nuo roppeet saa kärryyn mukaan. Hiukan epäilyttää myös tuo remmin luistaminen ja kytkinsovellus kun kärryyn laitetaan vähän reilumpi kuorma ja tiukka paikka tulee.
Joo, helpommin sen saisi tehtyä hydraulimoottoreilla ja ketjuveto vaikka telin takimmaiseen pyörään. Jos rullavedon tekee niin alkaa sekin pahassa paikassa luistamaan. Mutta tämä olikin visio johon halusin kommenteja. Eikös sen kytkimen luistamiseen pysty vaikuttamaan käytettävillä välityksillä?
tallennettu
veli-pekka
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 19



« Vastaus #7 : Tammikuu 16, 2007, 11:29:32 »

Yksi ongelma on myös se, että lisäromppeet maksaa ja painaa. Eli moottori, voimansiirto yms härvelit aisan päällä syö melkoisesti saatavaa hyötykuormaa.

Toinen ehkä helpompi keino saada isommat kuormat huilaamhan, on lisätä vetolaitteen massaa ja pitoa. Massaa saa makkaraa syömällä ja valmetin lisäpuntteja tarakkaan liinoilla sitomalla. Pitoa saat kettingeillä tai sitten ääripäässä teloilla. Teloilla vetoteho nouseekin sellaiseksi, että renkaat-aisat-yms repeää tiukan paikan tullen.

Kokeiles joskus, laita pari 25kg säkkiä/rautapunttia sekä eteen että taakse mönkijääsi, yllätyt kuinka paljon suurempia kuormia sama mönkijä vetää. Itsellä kun on nyt tuo 500kg sarvikuono, niin se vetää kaikki kärryt solmulle. Ja teloilla vielä pahemmin, kärryssä on ihan sama pyöriikö renkaat vai ei.

Jos välttämättä haluat sen vetävän kärry-systeemin ja ropsoni-renkhanpyörittäjät ei kiinnosta, niin mites hondan hydrostaattiset voimansiirrot kuin mönkijöissä? Hondaltahan saa eri kokoisia 4-tahti irto-konheita ja nyt Honda myy niihin lisävarusteina mönkijöistä kuuluisia hydro-voimansiirtoja/vaihteita. Voit säätää portaattomasti jostain vivusta, kuinka paljon voima välittyy renkaille vaikka moottorin kierrokset pysyisivät vakiona.

Tuota honda+hydrovaihe-hommaa olen suunnitellut vanhaan lynxiini, pääsisi eroon remmistä/variaattorista.

t.Veli-Pekka
tallennettu

Osta Rhino, siitä marttakin tykkäisi
www.monkijat.com/chat  (sensuroimaton porinakerho)
Cattimies
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #8 : Tammikuu 16, 2007, 19:31:21 »

Veli-Pekka. Kiitos vinkistä jonka annoit noista Hondan moottoreista. Olen ajatellut ettei n. 20kg aisan päällä kovin paljon ole jos sillä saisi kärryyn vedon. Aisapainon voi säätää rakennusvaiheessa huomioiden moottorin tuoman lisäpainon kun on kuorma päällä. Nimimerkistäni arvaat millä kömpijällä ajelen ja tiedät ettei se ole niitä kevyimpiä. Kun koneen painoon lasketaan kaikki varusteet ja mettävehkeet etutarakalle alkaa painoa olemaan tuollaiset n.375 kg. Minä siihen päälle metsurin varusteissa 110 kg niin painoa on jo n.485 kg. Takatarakalle voisi vielä vähän punttia laittaa niin menisi kokonaispaino yli 500 kilon. Ketjut on takapyöriin ja olisi etupyöriikin mutta kun ottavat edessä kiinni iskarin alakorvaan kun kääntää tangon ääriasentoon joten ei voi käyttää ennenkuin ongelma on ratkaistu.  Ja se sun sarvikuono on sitten eri sarjassa näitten tangolla ohjattavien rinnalla.
tallennettu
veli-pekka
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 19



« Vastaus #9 : Tammikuu 16, 2007, 23:31:45 »

Juu, Catissa on järeä jousitus, joten sille voi laittaa kuormaa kuin kamelhin konsanhan. Se kantaa kuorman ja kuskin komeasti.

Olihan se jossain 4x4-lehdessä se kardaanivetokin hondan mönkijästä kärrylle, vaan testilenkillä se hajosi nolosti.

Itse tuossa suunnittelen 4-tahti hondaa rhinon lavalle, siihen hyrdopumppu ja halkomakone. Saa tehtyä mettäreissulla halkoja valmhiksi asti. Lava toimisi työpöytänä, valmiit halot viskaan kärrylle.

t,Veli-Pekka
tallennettu

Osta Rhino, siitä marttakin tykkäisi
www.monkijat.com/chat  (sensuroimaton porinakerho)
Cattimies
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #10 : Tammikuu 17, 2007, 18:09:01 »


Itse tuossa suunnittelen 4-tahti hondaa rhinon lavalle, siihen hyrdopumppu ja halkomakone. Saa tehtyä mettäreissulla halkoja valmhiksi asti. Lava toimisi työpöytänä, valmiit halot viskaan kärrylle.

t,Veli-Pekka
Sehän muuttuu Jammu noilla varusteilla halkokauppiaan unelmaksi. Se kun ton puun hinta muuttuu jo hyvinkin pienellä jalostuksella. Meinaatkos tehdä uuden aluevaltauksen? Olishan se kun menis mettään,kaataisi,katkoisi ja halkoisi ja vielä kuskaisi ostajalle. Meinaatkos tehdä halkomakoneen itse vai ostatko?
tallennettu
JukkaRu passiivijäsen
Etelä-Savon Mönkijät jäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 153


Pikkutakaveto ja rattikelkka !


WWW
« Vastaus #11 : Helmikuu 02, 2007, 17:45:55 »

Suunnittelin itsekin jo tukkikärryyni vetoa. Rakensin Mönkijääni jo lumiauraa varten hydrauliikan joka toimii sähkömoottorilla ja ottaa virran pollen akusta. Aika hyvin sai kiinteästi mönkkärissä olevan hydrauliikan toteutettua tuolla tavalla. Ohjaustangossa on joystick jolla ohjailen auraani. Nyt ei tarvitsisi kuin laittaa kärryyn hydrauli moottori niin voima riittäisi varmasti pahimpiin paikkoihin. Alku kustannukset tietysti jonkunlaiset kun rakentaa ton hydrauliikan mönkijään mutta sitä voi sitten käyttää moneen er tarkoitukseen. Onpa täällä päin yksi kaveri joka tekee polleihin järeän hydrauliikan jossa voima otetaan kampiakselin oikeasta päädystä. Ainut huonopuoli on että silloin kun pumppu on paikallaan ( saa nopeesti pois ja paikalleen ) niin oikealle jalalle ei tahdo löytyä astinlautaa. Mutta jos tarvitsee tuottoa jne niin silloin siinä olisi hyvä ratkaisu. Pyörittää halkomakoneet ja metsäkärryn tukkikuormaimenkin.
tallennettu

Miehillä on aina legot .. aikuisempana ne vaan on erilaisia.
Se oli huono reissu jos vinssi jäi kylmäksi!!
Kukkumyy
Ylläpitäjä
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 168


« Vastaus #12 : Helmikuu 02, 2007, 17:52:03 »

.......Ainut huonopuoli on että silloin kun pumppu on paikallaan ( saa nopeesti pois ja paikalleen ) niin oikealle jalalle ei tahdo löytyä astinlautaa. Mutta jos tarvitsee tuottoa jne niin silloin siinä olisi hyvä ratkaisu. Pyörittää halkomakoneet ja metsäkärryn tukkikuormaimenkin.

Tuosta olis todella mukava nähdä kuvia.
tallennettu
JukkaRu passiivijäsen
Etelä-Savon Mönkijät jäsen
*****
Poissa Poissa

Viestejä: 153


Pikkutakaveto ja rattikelkka !


WWW
« Vastaus #13 : Helmikuu 02, 2007, 18:56:34 »

Tässä parikuvaa.

[ylläpito on poistanut liitteen vanhana]
tallennettu

Miehillä on aina legot .. aikuisempana ne vaan on erilaisia.
Se oli huono reissu jos vinssi jäi kylmäksi!!
methocel
ATV kansalainen
*
Poissa Poissa

Viestejä: 4


« Vastaus #14 : Helmikuu 13, 2007, 10:09:13 »

Nuita rakentaa Seppo Nykänen Haukivuorella
http://kotisivu.dnainternet.net/sepnyk/index.html
tallennettu
Etelä-Savon Mönkijöitä kuljettaa
Sivuja: [1] 2  Kaikki   Siirry ylös
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
SMFAds for Free Forums
Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
Sivu luotiin 0.394 sekunnissa. 22 kyselyä tietokannasta.